Mina bästa tips för att komma igång med träningen!

Träning
Nu var det snart ett år sedan jag började träna, innan det måste jag säga att jag var riktigt lat. Jag hade typ tränat några få gånger på Sats fler år innan, men förutom det hade jag aldrig tränat i hela mitt liv. Jag var SÅ otränad och svag. Men, att jag började styrketräna regelbundet är något av det bästa jag gjort. Jag tycker det är så himla kul! Jag mår så bra av det, och det gör mig verkligen glad. Så jag tänkte dela med mig mina bästa tips, till er som är som jag var, och kanske vill börja träna men har svårt att ta tag i det och faktiskt börja. (Det här är mina personliga tips, alla kanske inte håller med om allt jag skriver).

(OBS bilden är gammal och tagen när jag hade tränat ca 1,5 månad).

__________________________________________________________________

TRÄNA MED EN KOMPIS
Jag tror att många där ute känner som jag kände innan jag började träna, och att det är en stor anledning till varför man inte börjat än - man tycker bara tanken på att gå in på ett gym känns jobbig, för att man känner sig osäker, och man skäms. Jag tänkte så, jag kände mig osäker på grund av att jag inte visste hur man utförde olika övningar eller hur man gjorde med vissa maskiner. Jag skämdes för att jag var så otränad och svag, hade dålig kondis, blev röd i ansiktet och svettades mycket. Sånt är ingenting att skämmas för egentligen, nu för tiden orkar jag inte bry mig lika mycket ifall jag blir röd eller svettas. Jag tänker ju inte på vad andra gör eller hur dom ser ut på gymmet, så varför skulle någon bry sig om hur jag ser ut? Men i början förstår jag att man tycker sånt är jobbigt, och därför tror jag att man i början känner sig mycket mer bekväm om man är 2. Man motiverar varandra att faktiskt gå dit, man tycker inte det är lika obekvämt att vara på gymmet, och att be om hjälp och fråga om hur saker fungerar av någon som jobbar där känns nog inte alls lika svårt om man är två. Sen kan man ju träna ute också! Pusha varandra att ta en cykeltur/promenad/springtur eller googla upp lite övningar att köra tillsammans ute! Men innan man fått in en riktigt bra träningsrutin, så tror jag att det gör stor skillnad om man har någon att träna med, annars är det lätt att man skjuter upp det och att det aldrig blir av.

FOKUSERA INTE SÅ MYCKET PÅ UTSEENDET
Självklart vill många träna för att få en snyggare kropp, men det kan lätt bli en hets runt det, eller en hets över sin vikt. Om man försöker att tänka att man ska träna för att man vill må bättre, bli piggare, smidigare, känna sig friskare och få mer energi, bli starkare så att man orkar mer, och får mer uthållighet, istället för att bara fokusera på hur kroppen SER ut tror jag det är mer viktigt att tänka på hur man faktiskt KÄNNER sig. Sen när man väl tränat ett tag, och gör det regelbundet, så både vill man och kommer man att se resultat rent utseende mässigt. Men just i början när man har lite svårt att komma igång, och det känns lite hackigt, så tror jag mest att det blir en inre stress.

KÖP SNYGGA TRÄNINGSKLÄDER
Nu går man ju inte till gymmet för att vara snygg, och oftast går man ju osminkad med uppsatt hår, man blir svettig så att det ser ut som att man nyss duschat håret, man blir röd och känner sig ofräsch. Men, innan jag började träna, så hade jag inga träningskläder förutom ett par urgamla svarta tights som jag var från när jag var tonåring och några träningsskor ägde jag inte alls. Så även om man inte går till gymmet för att se bra ut, så känner man sig mycket mer bekväm om man tränar i ett par snygga träningstights och en sport bh/linne/tröja som sitter bra, än om man går dit i ett par gamla halvtrasiga (typ) träningskläder. Samt att det ger en själv lite träningsmotivation att få hem lite snygga kläder och skor, då blir man liksom taggad på att använda det och på att faktiskt komma iväg och träna.

HITTA DEN FORM AV TRÄNING JUST DU GILLAR
Alla gillar inte att träna på gym, som jag nämnde innan så kan man träna ute till exempel. Eller vissa kanske älskar att bara gå på olika pass som tex Body Pump eller Barre eller var det nu kan vara, medan andra aldrig går på pass utan endast kör styrketräning på gymmet, och vissa andra kanske endast springer på löpbandet. Det gäller att hitta det man själv tycker är kul, så man kanske får testa på lite olika saker innan man hittar vad som känns rätt för just en själv. Det kan ju vara vad som helst, dans eller boxning till exempel, all träning är ju bättre än ingen träning! Sen är väl det allra bästa att kombinera styrka och kondition på något sätt, så att man får in lite av båda, men som sagt, i början gäller det att hitta en träningsform man trivs med.

Gillar

Kommentarer

happyM
happyM,
Sååå sjukt bra tips!!!❤️❤️ Kram
nouw.com/happym
janielindahl
janielindahl,
Grym du är Amanda! Att hitta det man brinner för, och träna för att må bra tror jag verkligen starkt på’ Är så otränad just nu, så alla dessa tips behövde jag verkligen, tack snälla du för det ❤️
nouw.com/janielindahl
Lie7
Lie7,
Så bra tips!! Behövde verkligen det här inlägget💕
nouw.com/lie7
Ullie,
ja men måste hålla med om att det är roligare i fall man har nya eller fina träningskläer annars är det mst motionscykel för min del som funkar ... bra tips ändå
weberskold.blogg.se
Matildaberlin
Matildaberlin,
Hell to the yes! Bästa tipsen utav tvekan!! Kram fina <3
nouw.com/matildaberlin
Dixi Wonderland,
Mitt bästa tips är, köp en fitbit 😉 Nu tränar jag 5 dar i veckan och mår så himla bra av det 😃
dixiwonderland.com/
SofiaLissmyr
SofiaLissmyr,
Verkligen en superfin bild på dig, älskar ditt hår! Superbra tips du kommer med vännen! Kramar 😊 <3
nouw.com/sofialissmyr
celinelundqvists
celinelundqvists,
Den andra punkten tycker jag är så viktig!!
nouw.com/celinelundqvists
ArielC
ArielC,
Så mange fine tips! 😍
nouw.com/arielc
Yasmine,
Riktigt bra tips! 😃 Kram
yasmissy.blogg.se